FANDOM

Obludné vlky zo severných území

Vidím, že ste ešte nažive, ste stále tu a nezožrali vás vrrci, orkovia ani zlomyseľné medvede.

Vrrci alebo Divé vlky boli rasou zlých vlkov, ktoré tak nazývali Severania z Rhovanionu.

CharakteristikaEdit

Vrrci boli plemenom démonických vlkov, čo naznačuje, že boli posadnutí zlými duchmi. Ich pôvod je neznámy, no je možné, že boli medzi tvormi, ktoré Morgoth vypestoval v Dávnych časoch. V každom prípade, Gandalf zaradil vrrkov počas neskorého Tretieho veku medzi Sauronových služobníkov.

Vrrkov vídali v Rhovanione a často spájali svoje sily s orkmi z Hmlistých hôr, ktorí na nich jazdili. Vrrci dokázali cítiť a používali jazyk, "strašný jazyk vrrkov".

HistóriaEdit

V roku 2941 T.V. sa vrrci objavili raz, aby sa spojili s orkmi pri útoku na blízke osady zálesákov, aby ich vyhnali z oblasti a tiež zajali nekoľkých otrokov. Svorku vrrkov, stretli Gandalf, Bilbo, Thorin a družina pri úteku pred orkmi. Keď Gandalf videl blížiacu sa svorku, navrhol, aby vyliezli na stromy. Dori pomohol Bilbovi práve včas.

Vrrci v domnení, že sú spojencami zálesákov, obkľúčili čistinu a nenechali ich zliezť. Gandalf potom použil svoju magickú moc, aby zapálil šišky , ktoré po nich hádzal, až kým ich neodohnal. Vrrci, ktorých kožuchy začali horieť, ušli do lesa a na niekoľkých miestach ho zapálili, pretože bolo leto a na východnej strane hôr už nejaký čas poriadne nepršalo. Strážcovia, ktorých vrrci nechali pod stromami však neodišli. Nakoniec sa ukázali aj orkovia a zapálili stromy, na ktorých bola družina, ktorú zachránili až orly.

Orkovia aj vrrci trvali na hľadaní skupiny, pretože Gandalf zabil Veľkého goblina a tiež popálil vodcu svorky na nose. Zašli až k Beornovej usadlosti, no ten dvoch z nich chytil, napichol orkovu hlavu pred bránu a hneď vedľa pribil vrrčiu kožu.

Vrrci s orkmi na chrbtoch sa objavili znova v Bitke piatich armád, no po nej zmizli z lesov a tak ľudia mohli cestovať bez obáv.

Skupina vrrkov, bez orkov, zaútočila na Spoločenstvo v Eregione.

Etymológia a menáEdit

Tolkien odvodil slovo warg (vrrk) zo staroanglického wearg-, staronórskeho varg-r a neskorého staronemeckého warg-. Zatiaľ čo staroanglické wearg bolo používané pre utečncov alebo "lovených" kriminálnikov, staronórske vargr znamenalo tiež "vlk".

V zozname staroanglických ekvivalentov elfských slov má balrog ako ekvivalent uvedené Bealuwearg. Ako poznamenal Christopher Tolkien, staroanglické slovo obsahuje elementy bealu (zlý) a 'wearg (vlk, utečenec).

Slovenský názov, ktorý používame všade na stránkach STW, vrrk, bol vytvorený na základe podobnosti so slovom vlk. Keďže vrrci boli vlastne veľké vlky, ktoré dokázali hovoriť a ich reč bola strašnou zmesou zvukov, štekania a vrčania, nezmenili sme ho len na vrk, ale aby sme zdôraznili ich schopnosť hovoriť a vyhli sa domnienke, že ide o preklep, pridali sme jedno "r", čím vznikol vrrk.

Inšpirácia a vplyvyEdit

V staronórskej mytológii sa ako warg (vargr) označuje špeciálne vlk Fenrir a tiež jeho synovia, Skoll a Hati.

Tolkien v liste číslo 306 spomenul, že epizóda s vrrkmi bola "čiastočne odvodená zo scény" v diele The Black Douglas od Samuela Rutheforda Crocketta.

Tolkien tiež poznamenal, že jeden z jeho čitateľov, Gene Wolfe, si pravdepodobne osvojil jeho koncept vrrkov, ktorí sa objavujú vo Wolfeovej sci-fi poviedke Trip, Trap z roku 1967. "Bolo tam niečo, čo vyzeralo ako veľmi veľký divý pes, alebo vlk - vrrk." John D. Rateliff ďalej poznamenal, že Tolkienovi vrrci mali zrejme vplyv na vznik vlkom podobných tvorov menom "wrog" (vrok), ktorí sa vyskytujú v neskoršej literatúre a hre Dungeons & Dragons. Je preto možné, že vroci, ktorí sa objavili v slovenských prekladoch Tolkienových diel pochádzajú práve odtiaľto.

ZdrojeEdit

http://tolkiengateway.net/wiki/Wargs

http://www.glyphweb.com/arda/w/wargs.html

Rasy stvorení Ardy
Dobré rasy:

Ainur | Trpaslíci | Enti | Hobiti | Ľudia | Elfovia | Orly |

Zlé rasy:

Draky | Orkovia | Uruk-hai | Vrrci | Vlkolaky | Goblini | Trolovia | Veľké pavúky

Also on FANDOM

Random Wiki