FANDOM

Šiesti elfskí páni

Veľkráľ Noldor bol titul šiestich elfských pánov z rodu Noldor. Boli čestnými vládcami všetkých Noldor v Stredozemi, hoci v skutočnosti okolnosti bránili výkonu moci až do čias Posledného spojenectva. Najmä Fëanorovi synovia, hoci uznávali veľkráľa, si jeho nositeľa veľmi nevšímali a radšej sledovali vlastné záujmy väčšinou pod vedením Maedhrosa.

  1. Finwë (vládol približne 9000 rokov pred začiatkom Prvého veku). Prvý pán Tatyar, ktorý viedol svoj ľud počas Veľkej púte z Cuiviénenu na západ, aby žili vo Valinore. Vo Formenose bol zabitý Morgothom a veľkráľom sa stal jeho syn.
  2. Fëanor (krátko vládol počas roku 1 P.V.) Viedol zástupy Noldor do Stredozeme, aby pomstil smrť svojho otca a získal od Morgotha späť silmarily, bol však zabitý počas útoku na Angband. Po jeho smrti mal titul prejsť na jeho najstaršieho syna, Maedhrosa, ktorý sa ho však vzdal a tak prešiel na Fëanorovho nevlastného brata.
  3. Fingolfin (vládol 454 rokov do r. 455 P.V.) Spolu so synmi sídlil na severozápade Beleriandu a vládol Noldor počas Obliehania Angbandu. Keď však Morgoth obliehanie počas Dagor Bragollach prelomil, rozhnevaný cválal do Angbandu a padol v dueli s Morgothom. Veľkráľom sa stal jeho najstarší syn.
  4. Fingon (vládol 16 rokov do r. 472 P.V.) Jeho krátka vláda bola poznačená nekonečnou vojnou proti Morgothovým vojskám. Spolu s Maedhrosom pripravili konečný útok na Morgotha, Nirnaeth Anroediad, ktorý však pre Noldor skončil katastrofou a Fingonovou smrťou. Veľkráľom sa stal jeho brat.
  5. Turgon (vládol 39 rokov do r. 510 P.V.) Turgonova vláda bola vskutku iba čestnou, pretože ani Noldor nepozali polohu jeho Skrytého mesta. Jeho polohu Morgoth odhalil vďaka Maeglinovej zrade a Turgon zahynul pri jeho Páde. Po jeho smrti prešiel titul na Finarfinov rod a veľkráľom sa stal Orodrethov syn.
  6. Ereinion Gil-galad (vládol 3514 rokov do r. 3441 D.V.) Posledný veľkráľ, ktorý panoval najdlhšie zo všetkých veľkráľov s výnimkou Finwëho. Spolu s Elendilom vytvoril Posledné spojenectvo a zomrel počas Obliehania Barad-dûr na konci Druhého veku.

Gil-galad bol posledným veľkráľom Noldor, po ňom sa už tento titul nikdy nepoužíval. Podľa nástupnického práva by titul pravdepodobne pripadol Turgonovým potomkom - Eärendilovi (ktorý však bol na Západe a tak by nemohol vládnuť) alebo jeho najstaršiemu synovi Elrondovi (ktorý si titul nikdy nenárokoval, no vládol so všetkou jeho váhou).

ZdrojEdit

http://tolkiengateway.net/wiki/High_King_of_the_Noldor

Also on FANDOM

Random Wiki