FANDOM

Veľkí bojoví orkovia neskorého Tretieho veku

"... a z lesa vyšli ďalší. Veľkí orkovia, ktorí sú silnejší a krutejší než ostatní a tiež mali na sebe znak Bielej ruky Isengardu."

Éomer

Uruk-hai boli nové plemeno orkov, ktoré sa objavilo počas Tretieho veku.

VzhľadEdit

Uruk-hai tvorili spolu s Vrchovcami a ostatnými ľudskými nepriateľmi Rohanu veľkú časť Sarumanovej armády. Podobní veľkí orkovia slúžili ako elitné jednotky mordorskej armády. Uruk-hai boli rýchlejší ako obyčajní orkovia a mohli sa presúvať aj počas dňa bez toho, aby boli oslabení. Okrem toho boli inteligentnejší, silnejší a väčší, hoci stále neboli takí vysokí ako ľudia. Existujú dohady, že vznikli krížením ľudí a orkov. Niektoré tvory pod Sarumanovým velením v Kraji boli zrejme kríženci. Napríklad poloorkovia boli vysokí ako človek, no nikdy sa neopisovali len ako orkovia, ako boli často opisovaní Uruk-hai. Nikdy nie je vysvetlené, ako sa ľudia miešali s orkmi, či to bolo krížením, alebo sa na zlepšenie orkov ľudskými vlastnosťami použil nejaký druh alchýmie. Stromobrad sa otvorene čudoval, či ide o orkov, ktorí boli nejakým spôsobom vylepšení, alebo sú to ľudia skazení vlastnosťami orkov, alebo či boli skutočne medzistupňom medzi orkom a človekom, čo by bol čin, ktorý Stromobrad považoval za "temné zlo". Sarumanova armáda Uruk-hai bojovala proti kráľovi Théodenovi a jeho ľudu v Helmovom žľabe.

Urukovia, opísaní ako "čierni orkovia veľkej sily" sa prvý raz objavili okolo roku 2475 T.V., keď dobyli Ithilien a zničili Osgiliath. Tí však evidentne boli vyšľachtení Sauronom a preto nie je jasné, či títo urukovia majú byť považovaní za identických s Uruk-hai, ktorí môžu byť ďalším "vylepšením", ktoré sa podarilo Sarumanovi.

Orkovia a Urukovia v službách Barad-dûr používali symbol Sauronovho Červeného oka, ktoré bolo tiež namaľované na ich štítoch. Minimálne jeden z nich, strážca na pochode s Chichom a Pippinom, mal dlhý nôž s pílkovitou čepeľou, ktorý Pippin použil na prerezanie povrazov na svojich rukách. Títo Urukovia z Mordoru hovorili o Sauronovi ako o Veľkom oku a ich kapitánom bol Grishnákh. Všetci boli dlhorukí a krivonohí a neboli takí vysokí, ako Urukovia z Isengardu, no boli vyšší ako morijskí orkovia a v tme videli lepšie než Isengardčania.

Sarumanovi Uruk-hai používali elfskú runu "S" vytepanú bielym kovom na čele prilieb. Bolo jasné, že toto "S" znamená "Saruman", pretože na štítoch mali bielu ruku (Sarumanov symbol) v strede čierneho poľa. Aragorn poznamenal, že ich výstroj vôbec nebola na spôsob výstroje ostatných orkov. Namiesto zahnutých šablí používali krátke široké meče, ich veľké luky boli vyrobené z tisu a tvarom a dĺžkou zodpovedali ľudským. Takisto po fyzickej stránke vyzerali inak - väčšia postava, tmavá koža, šikmé oči, hrubé nohy a veľké ruky. Hoci nemali radi slnečné svetlo, znášali ho lepšie než ostatní orkovia. Saruman im za odmenu sľúbil ľudské mäso a pomáhal im aj svojimi čarami, pretože keď Aragorn, Legolas a Gimli sledovali stopu skupiny Urukov, ktorá uniesla Chicha a Pippina, Sarumanova vôľa spôsobovala únavu srdca prenasledovateľov a orkom dodávala rýchlosť. Skupinu Uruk-hai z Isebgardu viedol Uglúk a keďže boli najsilnejší, mal pocit, že vedie aj celý pochod. Trval preto na tom, že sa vrátia do Isengardu. Uglúkova skupina zabila Boromira.

EtmológiaEdit

Meno Uruk-hai obsahuje prvok uruk, čo je slovo z Čiernej reči a znamená ork (pre viac slov s významom "ork" v iných jazykoch Stredozeme pozri časť "Orkovia v Tolkienových jazykoch" v článku o orkoch). Druhá časť mena, -hai, tiež prítomná v pomenovaniach Olog-hai a Oghor-hai, znamená "ľud, národ".

ZdrojeEdit

http://www.glyphweb.com/arda/u/urukhai.html

http://www.tolkiengateway.net/wiki/Uruk-hai

Rasy stvorení Ardy
Dobré rasy:

Ainur | Trpaslíci | Enti | Hobiti | Ľudia | Elfovia | Orly |

Zlé rasy:

Draky | Orkovia | Uruk-hai | Vrrci | Vlkolaky | Goblini | Trolovia | Veľké pavúky

Also on FANDOM

Random Wiki