FANDOM

Mesto Noldor vo Valinore

Tirion na pahorku Túna bolo mesto Noldor vo Valinore, v ktorom Finwë vládol ako Veľkrál Noldor a kde žili aj jeho synovia, Fëanor, Fingolfin a Finarfin.

OpisEdit

Steny a terasy mesta boli biele, piesok v uliciach boli údajne drobné diamantové zrnká a z úrodných krajov pred veľkými bránami stúpali kryštálové schody.

Srdcu mesta dominovala veža Mindon Eldaliéva, veža Veľkráľa všetkých elfov zvaná tiež Ingwëho veža. Na jej vrchole žiarila strieborná lampa, ktorej žiarivé svetlo bolo na mori vidieť už z ďaleka. Pod vežou sa nachádzal dom prvého Veľkráľa Noldor, Finwëho dom. Bolo tu tiež Veľké námestie, na ktorom rástol biely strom Galathilion a ktoré sa neskôr stalo miestom zloženia Fëanorovej neslávnej prísahy.

HistóriaEdit

Zelený pahorok Túna sa nachádzal v priesmyku lemovanom strmými stenami zvanom Calacirya, čo v quenijčine znamená "Rozsadlina svetla". Tento priesmyk bol jediný priechod cez Pelóri. Na jeho vrchole elfovia postavili svoje najväčšie mesto na západ od mora, Tirion.

Potom ako sa väčšina Vanyar presídlila na úpätie Taniquetilu bola vláda nad mestom zverená Finwëmu. Nasledovali mnohé roky blaženosti, až kým mestom neotriasol kráľov najstarší syn, Fëanor. Potom, ako Morgoth zavraždil jeho otca a ukradol jeho najvzácnejšie drahokamy, silmarily, Fëanor zhromaždil Noldor na Veľkom námestí. Tam na nich naliehal, aby sa vrátili do Stredozeme a pomstili svojho kráľa a získali späť silmarily a aby tiež precitli a uvedomili si, že ich životy v Tirione sú životy v zajatí Valar. Keď Fëanor a jeho ľud odchádzal, v Tirione ostala iba desatina obyvateľov, hoci niektorí svojho nového kráľa nasledovali iba neochotne a čoskoro ho opustili a nasledovali Finarfina späť do Tirionu.

O takmer 600 rokov neskôr, keď všetky elfské kráľovstvá v Beleriande ležali v ruinách, polelf Eärendil sa plavil na západ aby našiel Valinor a požiadal Valar o pomoc vo vojne proti Morgothovi. Eärendil dorazil do Tirionu v deň slávnosti, keď bolo mesto úplne prázdne a až potom, keď sa k mestu obrátil chrbtom a začal sa vracať, oslovil ho herald Valar. Eärendilov príchod viedol ku Vojne hnevu a koncu Prvého veku.

Uplynulo viac než 3000 rokov než Tirion po prvý raz uvideli oči smrteľníka. Vojaci kráľa Númenoru, zvedení Sauronom, pristáli na brehoch Eldamaru a táborili v okolú pahorku, ktorý utekajúci elfovia opustili a vyprázdnili. Keď boli Númenorčania pochovaní pod padajúcimi vrchmi, Tirion bol spolu so zvyškom Zemí neumierajúcich navždy vyňatý z dosahu smrteľníkov.

EtymológiaEdit

Tirion v quenijčine znamená "veža, strážnica". Odvodzuje sa od koreňa TIR ("sledovať, pozorovať").

V skorých verziách legendária sa mesto nazývalo Kôr.

ZdrojEdit

http://www.tolkiengateway.net/wiki/Tirion

Also on FANDOM

Random Wiki