FANDOM

Najvyššie pohorie Ardy

Pelóri boli horský "plot" Amanu. Najvyšší vrch bol Taniquetil, na ktorom stáli sídla Manwëho a Vardy.

HistóriaEdit

Pelóri vztýčili Valar na obranu pred Melkorom a jeho zlom potom, ako zničil ich pôvodné sídlo v Almarene.

Pelóri bolo najvyššie pohorie Ardy a najvyšší vrch bol Taniquetil, kde sídlili Manwë a Varda. Na západ od pohoria žiarili Dva valinorské Stromy, no úzke pobrežie na ich východnom úpätí ležalo v temnote.

Druhým najvyšším vrchom Pelóri bol Hyarmentir týčiaci sa nad Avatharom.

Keď do Amanu prišli Eldar, Valar do pohoria vysekali prielom zvaný Calacirya, aby tadiaľ mohlo svietiť svetlo. V tom priesmyku Vanyar a Noldor postavili mesto Tirion. Priesmyk svetla zhliadal na zátoku Eldamar a osvetľoval ostrov Tol Eressëa, kde v dávnych dňoch sídlili Teleri.

EtymológiaEdit

quenijské meno Pelóri sa prekladá ako "oplotenie obranných výšin". Tolkien v jednom rukopise spája meno s quenijským pelo ("hranica, plot") a pella ("za") odvodených z koreňa PELE. Christopher Tolkien navrhol, že prvý element sa zrejme odvodzuje z pel- ("plot, oplotenie"). Druhý element je pravdepodobne or ("vrch,hora").

Pelóri boli tiež nazývané Vrchy Amanu a Vrchy obrany.

ZdrojEdit

http://www.tolkiengateway.net/wiki/Pel%C3%B3ri

Also on FANDOM

Random Wiki